Puhelinliittymän päättymispäivän voi selvittää ilmaiseksi kaikilta operaattoreilta lähettämällä tekstiviestin SOPIMUS tai ABONNEMANG numeroon 18321. Tiedon saa toistaiseksi voimassa olevista sopimuksistakin.
Monesti sopimuksen päättyessä siihen sidottu etu päättyy ja hinta nousee. Reagoimalla ennen sopimuksen päättymistä voi hakea uusia etuja ja välttää hinnankorotukset. Päättymispäivän tiedosta on hyötyä myös silloin, kun teleyrityksiltä saa tarjouksia tai numero siirretään toiselle teleyritykselle.
Muutoin sopimuksen voimassaolon voi tarkistaa itsepalveluna operaattorien sivuilla tai soittamalla asiakaspalveluun.
Sopimustyypit
Toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen voi irtisanoa milloin tahansa. Irtisanomisajalta, joka voi olla enintään 2 viikkoa, on vielä maksettava laskut. Elisalla ei ole määräaikaisia liittymiä.
Määräaikaisen sopimuksen voi yleensä irtisanoa vasta sopimuskauden päättyessä. Liittymän voi siirtää toiselle operaattorille, mutta maksut on pääsääntöisesti maksettava sopimuskauden loppuun asti.
Puhelimen tai laajakaistan määräaikaisen sopimuksen katkaisuehdot ilman lisäkuluja
Jos palvelujen huono kuuluvuus, katkeilu tai netin hidas nopeus johtuu operaattorista, kuluttaja voi purkaa määräaikaisen sopimuksen. Jäljellä olevia eriä ei tarvitse maksaa eikä ylimääräisiä kustannuksia tule. Yritykselle tehdään valitus eli reklamaatio, jota ennen olisi hyvä kirjata ongelmien kesto ja esiintymispaikat.
Muita syitä ovat olennaiset muutokset terveydessä, perhesuhteissa ja asunto-tai työtilanteessa, kuten työttömyys. Lisäksi muutto Suomessa tai ulkomaille voi mahdollistaa sopimuksen purkamisen.
SIM-kortin vaihto
Ks. Video.
E-sim
Tulevaisuudessa fyysisen sim-kortin korvaa laitteisiin sisäänrakennettu sähköinen e-sim-kortti eli pieni mikrosiru, jolla voidaan yhdistää älylaitteita.